İnternet Alışverişinde Yeni Bir Teslimat Modeli: Bukoli

21 Haziran 2016
İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketiciler Bukoli ile evde veya ofiste koli bekleme derdinden kurtuluyor. Anlaşmalı mahalle esnafı ve akıllı makineler teslim noktaları arasında...

Bukoli, internetten aldığınız ürünleri anlaşmalı noktalarıyla ister hafta sonu, ister mesai sonrası teslim almanızı sağlayan yepyeni bir sistem. Zaten onlar da "evinin çok yakınında, yolunuzun üstünde, iş yerinizin çaprazında bir Bukoli Noktası varken, siz neden evde ya da işte koli bekleyesiniz? Bukoli Noktası'nda koliniz sizi beklesin" diyerek yola çıkmışlar... Peki onlar kim? Ne yapıyorlar?

Borusan Grubu kuruluşlarından olan Bukoli'yi Proje Müdürü Hakan Arıkan'a sorduk.

Ne zaman yaşama geçti Bukoli? Sistem nasıl işliyor? Bugüne kadar nasıl yol aldınız? Biraz verileri paylaşabilir misiniz?

Bukoli çalışmamız 2014 yılında başladı. Çalışmalanmıza başlamadan önce çok ciddi bir Ar-Ge çalışması yaptık. Araştırmalarımız bizi internet alışverişlerinde konvansiyonel kargoların sorunlara neden olduğunu gösterdi. Bu alanda ciddi bir inovasyona ihtiyaç vardı. Biz de internet alışverişlerinde yaşanan teslimat sorunlarına çözüm üretmek için Bukoli'yi geliştirdik. En kısa tanımıyla "Bukoli" dediğimiz zaman; internet alışverişlerinde anlaşmalı esnaflar ve akıllı makineler ile son kullanıcının paketini teslim almasını sağlayan esnek ve güvenilir bir teslimat modelidir diyebiliriz. Sistem şu şekilde çalışıyor: İnternet alışverişini yapan kullanıcı kendisine en yakın Bukoli noktasını seçerek, siparişinin bu noktaya teslim edilmesini sağlıyor. Cep telefonuna gelen yönlendirme SMS'i ile esnafa giderek SMS'te yer alan kendine özel üretilmiş kodu ve nüfus cüzdanını ibraz edip kolisini teslim alıyor. Bu sayede haftaiçi, haftasonu ayrımı olmadan teslimat noktası olarak seçtiği esnafın çalışma gün ve saatlerine de bağlı olarak gece saat 12:00'de dahi kolisine kolayca kavuşuyor. Tüm IT, teknik altyapı ve üretim çalışmalarını Borusan ekibinin gerçekleştirdiği akıllı makinelerde ise prosedür yine aynı şekilde ilerliyor. Kullanıcı, SMS ve emailine gelen teslimat ve takip kodu ile TC kimlik numarasını makine üzerinde bulunan kioskun ekranına girerek, ürünün bulunduğu dolap gözünün otomatik açılmasını sağlayarak, siparişini 7/24 teslim alabiliyor, önümüzdeki dönemde, halkın yoğun olduğu tüm yerlerde hizmete almayı planladığımız Bukoli Akıllı Makineleri şimdilik Kozyatağı'nda, Yenikapı ve Bostancı Deniz Otobüsü İskelelerinde ve Zorlu Center'da hizmet veriyor. Kısacası geleneksel kargo hizmetlerinde siparişlerinizi teslim almak için seçeceğiniz ev ya da iş adresinizin yerine tamamen mahalle esnaflarından ve Bukoli Akıllı Makinelerinden oluşan Bukoli noktalarını öneriyoruz. Dolayısıyla siparişlerin hafta sonu teslim edilmemesi, çalışma günlerinde adreste bekleme zorunluluğunun olması, ilgili görevlinin zamanında gelmemesi, şubeden teslimatlar da sipariş sahibinin mesai saatleri içerisinde şubeye giderek siparişini alma zorunluluğu gibi sorunlarda ortadan kalkmış oluyor.

Aldığımız yol konusunda elimizdeki veriler beklentimizin çok üzerinde bir hızla ilerlediğimizi gösteriyor, örneğin internet alışverişi sonrası teslimat yöntemi olarak Bukoli'yi tercih edenlerden aldığımız geri bildirimlerin yüzde 99,9'u kullanıcıların pozitif bir deneyim yaşadığını ve sistemi tekrar tercih edeceklerini gösteriyor. Yansımalar, Bukoli olarak gerçekten ortaya çıkarmaya çalıştığımız faydayı, farkı tüketicilerin görebildiğini gösteriyor. Şu anda İstanbul'un 33 ilçesinde 600'e yakın Bukoli noktası ve yine İstanbul'un yoğun yaya trafiği olan bölgelerinde yer alan akıllı makinelerimizle büyümeye devam ediyoruz.

Sizce neden insanlar Bukoli'yi tercih etsin? Avantajlarınız nedir?

Bukoli'nin getirdiği çözümle birlikte müşteriler evde bulunma zorunluluğundan ya da ofisteki meraklı bakışlardan kurtularak, ister mesai sonrası ister haftasonu internetten verdikleri siparişlere dilediği zaman, seçtiği Bukoli noktasından teslim alarak özgürce kavuşmuş oluyorlar.

Şu an kimlerle çalışıyorsunuz? Sitenizde Markafoni, ebebek, 1V1Y. com, İdefix gibi siteleri var. . . Yenileri de eklenecek mi?

Şu anda 18 e-ticaret sitesiyle anlaşmalıyız. Bunlar İdefix, Evidea, Bikutumutluluk, Lilakutu, Sachane, Kitapyurdu, Hızlıal, E-bebek, 1V1Y, Babil, Fotopazar, Unnado, Nespresso, Şahinler Tekstil, Sportive, Buldumbuldum, Koçtaş, Markafoni. Tabi entegrasyon sürecinde olduğumuz önümüzdeki günlerde açıklayacağımız Türkiye'nin en seçkin e-ticaret sitelerinden oluşan iş ağımız her geçen gün büyümeye devam edecek.

strong>Paylaşım Ekonomisinin Ruhuna Uygun

Bukoli'yi paylaşım ekonomisi içinde konumlandırıyorsunuz. Kısaca biraz konuyu açabilir misiniz?

Günümüzde ekonominin temeli tüketime dayanıyor. Sistem bugüne kadar kusursuz çalışıyordu ancak doğal kaynakların sürdürülebilir olmayan bir şekilde tüketilmesi sistemde aksamalara neden oluyor. Ayrıca kaynakların hızla tükeniyor oluşu bizden sonra bırakacağımız nesile de büyük haksızlık. Bu nedenle verimlilik ve sürdürülebilirlik bizler için çok önemli iki anahtar kelime. Biz de bu noktada Bukoli teslimat modelini geliştirdik. Bence yeni paylaşımcı ekonominin ruhuna uygun, herkes için değer yaratan bir modeli hizmete sunmuş olduk. Bukoli ile herkes kazanıyor. Online alışveriş yapan müşteri satın aldığı ürünü istediği yerde ve saatte teslim alabiliyor. Teslimatın işyerine yapılmasına gerek kalmıyor. Böylece kişisel alışverişlerinin bilgisini ofisteki arkadaşlarıyla paylaşmak zorunda kalmıyor. Esnaf hem teslimatı yaparken kazanıyor, hem de dükkânına yeni bir insan, potansiyel bir müşteri girmiş oluyor; onunla tanışıyor. Online alışveriş siteleri ise çok önemli bir sorun olan teslimattaki sıkıntıları aşıyor ve satışlarını artırıyorlar.

Türkiye'de bu alanın geleceği ile ilgili düşünceleriniz nedir?

Bu konuda Türkiye'nin önünün son derece açık olduğunu düşünüyorum. Bizim Bukoli olarak son derece büyük fakat gerçekçi hedeflerimiz var. Önümüzdeki 1,5 yıl içerisinde Bukoli'yi internet alışverişi açısından önemli hacmi olan İzmir, Ankara, Bursa ve Antalya'nın da hizmetine sunmayı planlıyoruz. 5 yılda İstanbul'da 2 bin 500 teslim noktasında olmak ise hedeflerimiz arasında. Konuya paylaşım ekonomisi perspektifinden bakarsak; her ne kadar Türkiye'de henüz başlangıç aşamasında olsa da bu alandaki ekosistemin Türkiye'de yavaş yavaş oluşmaya başladığını görüyoruz. Ancak Avrupa'da paylaşım ekonomisinin Gayrisafi Milli Hasıla bazında yaklaşık yüzde 4 olduğunu ve bu rakamın kısa vadede yüzde 10'lar seviyesine çıkacağı beklentisini göz önüne alırsak Türkiye'de de ekosistem güçlenerek büyüyecektir diyebiliriz.

Kaynak: Herkese Bilim ve Teknoloji Dergisi, 01 Temmuz 2016 sayısında yayınlanmıştır.
Sosyal
Twitter
Instagram
Haberdar Ol
Borusan'ın son gelişmeleri ve haberleri almak için aşağıdaki formu doldurunuz.
Borusan’dan e-posta almayı onaylıyorum.
Borusan Holding Logo Borusan Holding Logo
Copyright © 2015 | Bilgi Toplumu Hizmetleri
Copyright © 2015 Borusan Holding FooterLine Bilgi Toplumu Hizmetleri